6-6-6

Det var inte vår dag. Kändes ju rätt bra när vi åkte hemifrån, men det ville sig inte riktigt på plats. 

Redan när jag körde fram kände jag hur Jack bara vek sig när jag tog i högertömmen. Det är ju inget nytt problem, men jag kunde inte riktigt reda ut att åtgärda det. Försökte att inte ta för mycket i yttertöm, men det är ju vad instinkten säger att jag ska göra.
Försökte så gott jag kunde, men det gjorde mig stum i handen och jag hade mer fokus på att få Jack rätt än att köra vettiga vägar. Första volten blev typ fyrkantig. Stumheten visade sig också genom att ha stundvis gick bakom lod. 

Jack å sin sida var något övertaggad. Han piafferade (nä, bara taktade) i halterna, galoppanslag i första ökningen, taktfel i andra. Efter ryggningen tog han tre galoppsprång mer eller mindre på stället.

Tyckte nog 51,5sp var generöst ändå, men det var ingenting jämfört med övriga. Resulterade i en delad 6e plats. 

Bara att ladda om till maraton. En kombinerad version med en precisionsbana som första hinder. Riktigt knölig precision, massor med portar som inte syntes, och en tight sidoförflyttning, tyckte nästan synd om LB:B kuskarna. 

Detta till trots så nollade vi faktiskt precisionen! Det gick långsamt, men det kändes stabilt. Fortsatte fokusera långt bort och försöka att inte titta på konerna. Men det är lite läskigt! Bra för självförtroendet med en nollrunda dock :D Nu räknades inte placeringen i precisionen, men det gick ändå se en ranking, 6e plats. 

Hindren sen var lite lätta tyckte nog jag. Hade väl önskat LA haft A-E iaf, men men. Första hindret, dunkarna, tog vi i trav, så Emelie kunde hänga med där bak :P Tyckte det var lite trögsvängt, men annars bra flyt. Kom lite nära sista dunken, men då hoppade Emelie runt oss som värsta proffset :D

Andra hindret, Mark & Bygg, fick vi lite trassel till på väg in. Man skulle till höger om ett snöre som vi tidigare svängt vänster om. Skulle ändå ligga nära snöret för att få en bra vinkel in i hindret. Två meter innan snöret säger Jack: – Nä men visst ska vi till vänster om! Håller på att köra rakt in i stolpen. Blir lite trassligt och tömmarna rymmer för mig så kommer in i hindret med alldeles för långa tömmar. Lite ryckigt men tycker mig ändå samla ihop oss hyfsat smidigt och efter det så flöt det på fint här med, om än lite trögsvängt. 

Tredje hindret, girafferna. Nu började vi komma in i det! Eftersom vi haft lite trögsvängt tidigare så tog vi den långa vägen från B till C och kunde då hålla en jämn galopp. Men till D-porten lyckades jag inte med stödet på yttern, Emelie gjorde sig beredd att hoppa, men Jack lyckades inte dra runt vagnen och fastnade på ett träd. Tog lite stopp, men är ändå nöjd med att jag inte valde att börja backa och krabba utan vi körde förbi och runt igen. Ett steg i rätt riktning tankemässigt. 

Sen skulle vi bara i mål då, låg lite sent så galopperade raksträckan upp till 300m->Mål-skylten. Försökte sen lägga honom i en rask trav men han tog små galoppskutt mest hela vägen. In i mål på 19.31 (ideal tid 19:30). Synd man inte får pris för närmast idealtiden :P

Andra bästa tid i hinder 1, tredje bästa i hinder 2, sen rasade vi i sista hindret och hamnade på en 6e plats i maraton. Grämer mig lite över den där extra svängen, men inte så fasligt mycket :)

Det som däremot grämer mig är att på väg tillbaka till parkeringen så trycker jag på bromsen för att hjälpa Jack nerför backen. Det händer ingenting! Tog inte många sekunder att inse, parkeringsbromsen låg i! Gaah, stackars Jack! Inte konstigt att han var alldeles löddrig av svett och att det gått lite trögt i svängarna! Vilken dundermiss! 

Spolade av Jack med sele och allt, sen la han sig i sanden och konstaterade att han var färdigtävlad för idag! 

Vad tycker du?

Stable Number

Keeping your horse safe

the Horse World of Carro

Hört och hänt i hästvärlden

Inspiration

När du vilar tränar dina konkurrenter

Ponnymamman

När du vilar tränar dina konkurrenter

#ridfroken blog

När du vilar tränar dina konkurrenter

Divorce your horse

När du vilar tränar dina konkurrenter

Team Racking

När du vilar tränar dina konkurrenter

Johan Dengg

När du vilar tränar dina konkurrenter

LindaWigren blog

När du vilar tränar dina konkurrenter

Emmashastar blog

När du vilar tränar dina konkurrenter